www.retetedukan.info

 

Fructele Goji

Goji este un arbust din Familia Solanaceae, cu frunze cazatoare cu dimensiunile coroanei de aproximativ 2,5×2 m, cu viteza de crestere medie de 0.5m/an la maturitate, în conditii de crestere optime. Goji înfloreste începând din luna iunie si fructifica începând cu luna august având perioade când are si flori si fructe. Florile sunt hermafrodite si sunt polenizate de albine. Fructele sunt mici, de culoare portocalie, alungite, dulci.

brocolli

Despre aceasta planta se vorbeste de peste 2000 de ani, din timpul dinastiei Tang. Medicina Traditionala Chinezeasca o recomnada în boli cronice ale ficatului, rinichiului, în diabet zaharat, în hipertensiune, în echilibrul Yin-Yang, etc.

Fructele Goji au fost descoperite ?i folosite pentru men?inerea sana?ii ?i încetinirea procesului de îmbatrânire în China, Tibet ?i India. Datorita efectelor antioxidan?ilor pe care îi con?in fructele Goji , au circulat de-a lungul timpului mai multe legende despre acestea. Una dintre cele mai cunoscute este cea a calugarilor care la vârsta de 80 de ani traiau sanato?i. Se spune ca aceasta se datora fructelor Goji care cadeau în fântâna de unde î?i procurau apa de baut.

În 2002, David Wolfe prin Sunfood Nutrition (www.sunfood.com) introduce fructele Goji pe Internet, prin mâncarea vegana si sanatoasa pe care o prepara si promoveaza. De atunci, aceste fructe au devenit apreciate si consumate pe întreg globul, fiind numite super-fruct, datorita continutului ridicat în nutrienti.

Compozitia fructelor Goji uscate (la 100g)
Element Valoare Pondere în norma zilnica
Energie 1461 kJ 17%
Proteine 12,1 g 24%
Carbohidrati 57,82 g 60%
Grasimi 0,73 g 1%
Fibre 7,78 g 43%

Ce contine mai exact aceasta planta?
- 18 amino acizi care formeaza un bloc de proteine si contin 8 substante necesare vietii, precum izoleucina si tritofan.
- 21 de minerale, zinc, cupru, fosfor, calciu, seleniu, inclusiv germaniul, un element chimic foarte rar gasit în mâncare.
- Zeaxantina si Betacaroten mai mult decât în morcovi, o excelenta sursa de medicament natural pentru vedere
- De 400 de ori mai multa vitamina C decât în portocale!
- Vitaminele B1, B2, B6, B12 si vitamina E
- 8 polizaharide si 6 monozaharide
- 5 acizi grasi nesaturati, include acid linoleic, acid alfa-linolenic, acid beta-sitosterol si alti fitosteroli.
- 5 carotenoide, include beta-carotenul, luteina, numerosi pigmenti fenolici cu actiune antioxidanta.
- calciu, contine cc 10% (la 100 g fructe) din doza zilnica recomandata
- potasiu, fructele goji contin 1,132 mg/100 g = 24% DZR.
- Iod, 9 mg/100g=100% DZR
- Zinc, 2 mg /100g=18%DZR
- Seleniu, 100 g de fructe contine 50 micrograme=91%DZR
- Riboflavina. 100 g fructe contine 13 mg=100% DZR
- vitamina C, de la un continut de 29 mg/100g=32% DZR la 148 mg/100g=163% DZR (în functie de specie).
- beta-caroten: 7 mg/100g
- zeaxantina, de la 25 mg/100g la 200mg/100g. Valoarea mare face din fructele goji, una dinte cele mai bogate plante în zeaxantina. Peste 77% din totalul de carotenoide prezente în fructele goji este zeaxantina.
- polizaharide sunt constituentul major din aceste fructe, reprezentând peste 33% din fruct.
O sinteza a efectelor demonstrate stiintific a fost publicata în anul 1992, în Jurnalul Universitatii de Medicina din Beijing; ea pune în evidenta multiplele roluri benefice ale fructelor Goji asupra organismului uman:
- au un efect energizant, u?or constatabil.
- îmbunata?esc acuitatea vizuala prin componentele beta-caroten ?i zeaxantina (Zeaxantina joaca un rol cheie în protejarea retinei. Aceasta reduce riscul pierderii vederii ?i degradarii ?esutului, aparute persoanelor cu vârsta peste 65 de ani)
- au un puternic efect antiinflamator(recomandate în artrita, psoriazis).
- au efect anticonstipant.
- întaresc sistemul imunitar datorita polizaharidelor con?inute. Polizaharidele normalizeaza presiunea sangvina, reduc nivelul de colesterol, ac?ionând ca ?i antiinflamator. Aceste zaharuri pot inhiba cre?terea tumorilor.
- îmbunata?esc circula?ia sangvina.
- încetinesc procesul de îmbatrânire prin cantita?ile mari de antioxidan?i con?inute (Se spune ca fructele Goji ocupa primul loc în ierarhia alimentelor ca ?i concentra?ie de antioxidan?i).
- antocianozidele sunt antioxidanti puternici care contribuie la îmbunatatirea circulatiei capilare, la îmbunatatirea structurii colagenului, actioneaza împotriva inflamatiilor, confera imunitate bacteriana si virala si adaptarea sistemului imunitar si reglarea regimului cardiovascular.
- contin fitonutrienti (numite polizaharide si gliconutrienti) care inhiba peroxidarea lipidelor.
- cresc nivelul de SOD (superoxid dismutaza), care este un antioxidant care distruge radicalii liberi.
- contin componente bogate în glutation, printre cei mai eficace antioxidanti, care ajuta celulele corpului uman sa functioneze optim. Glutationul este peptida care contine aminoacizii glicina, acid glutamic si cisteina. Glutationul previne îmbatrânirea precoce, prin efectul sau de atenuare a toxinelor care invadeaza corpul. Nivelul de glutation scade odata cu înaintarea în vârsta, ducând la aparitia bolilor. Acesti nutrienti ajuta la formarea tesutului muscular, regenerarea ADN-ului si contribuie semnificativ la starea noastra generala de bine.
ATENTIE : Fructele goji au un gust dulce-acrisor(foarte delicioase), cu marimea ideala de 1cm si alungite. ORICE altceva ce nu corespunde acestor caracteristici NU reprezinta GOJI Noi garantam cea mai buna calitate si cel mai bun pret .

Modalitati de consumare

Fructele Goji pot fi consumate sub forma de fructe uscate, fructe proaspete, ingredient în salate, supe, ceai, ingredient în prajituri, ciocolate, înghetate, sucuri de fructe Goji , vin de fructe Goji , lichior de fructe Goji .
Inainte cu 30 min de a lua micul dejun, consumati un pumn de fructe goji (25 g). Fructele fiind uscate necesita o mastecatie lenta, constienta, mecanism prin care vom simti savoarea si aroma specifica.

Sursa: fructegoji.com

Copyright Steford & M.I.C. Design